Näin otat Medireseptin käyttöön!

Medireseptin käyttöönotto on helppoa. Olemme koonneet sinulle alle ohjeet ja vaatimukset Medireseptin käytön aloittamiselle.

Medireseptin käyttöön tarvitaan ainoastaan tietokone tai mobiililaite ja internet-yhteys, sekä varmennekortti ja kortinlukija.
Huom! Medireseptiä ei valitettavasti saa toistaiseksi otettua käyttöön uudelle iOS-laitteelle. Nykyiset iOS-asiakkaat voivat käyttää sovellusta vanhalla laitteellaan, mutta uudelle laitteelle sovellusta ei saa ladattua.

Tekniset vaatimukset:

  • Tietokoneen (PC/) tai mobiililaitteen ,(Android-puhelin tai -tabletti) jossa on internet-yhteys.
  • Käyttöjärjestelmäksi sopivat:
    • Windows 7*/8/10 – tällöin selain: Internet Explorer 11+, Microsoft Edge 25+, Chrome 49+, Firefox 25+
    • Android 5.1.1 tai uudempi

Varmennekortti ja kortinlukija:

Varmennekortin avulla pystyt tunnistautumaan Medireseptiin ja laatimaan sähköisiä lääkemääräyksiä. Varmennekortit myöntää Väestörekisterikeskus (VRK).

Ajanvarauksen VRK:n rekisteröintipisteeseen voit tehdä osoitteessa: http://vrk.ajapa.fi/th/. Ajanvaraussivujen kautta löytyy lisätietoa myös korttien hinnoista/palvelumaksuista, jotka vaihtelevat paikkakunnittain.

Kortinlukijoita on erityyppisiä (hinnat alkaen 20 €), esimerkiksi kannettavaan tietokoneeseen tai näppäimistöön integroituja tai erillisiä kortinlukijalaitteita USB-liitännällä. Kortinlukijaa voi etsiä internetistä mm. hakusanoilla: toimikortinlukija, sirukortinlukija, älykortinlukija, smart card -lukija (englanniksi smart card reader).

Tietokoneelle tai mobiililaitteelle ladattavat ohjelmistot:

  • Net iD -kortinlukijaohjelmisto, jonka saat ladattua työasemallesi käyttöönoton aikana täältä – HUOM! Vain sivuiltamme ladattava työasemaversio käy.
  • Adobe Reader.
  • Mobiililaitteille tulee ladata kortinlukijan sovellus ja Net iD -sovellus. Molemmat ladattavissa App Storesta ja Google Play Storesta.

Saat Medireseptin käyttöönoton yhteydessä ohjeistusta tietokoneesi Mediresepti-yhteensopivuuden tarkistamiseen ja tarvittavien ohjelmistojen asennukseen. Voit ottaa yhteyttä myös tuki@mediconsult.fi saadaksesi lisätietoa.

Tukea tarjotaan Medireseptiin ja Mediconsultin ylläpitämään ympäristöön liittyvässä häiriötilanteessa ja tällöin yhteys sähköpostitse osoitteeseen tuki@mediconsult.fi

Lisäksi voit ostaa meiltä tukipalvelua liittyen esimerkiksi Windows-päivityksiin, kortinlukijaohjelmiston päivitykseen, selainasioihin, Kanta-hakemuksiin, tulostimen asennukseen, ohjelmistojen asennukseen jne. Medireseptin ulkopuolisesta tukipalvelusta veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaan.

Ota Mediresepti käyttöösi tästä.