Medireseptin käyttöönotto on helppoa. Olemme koonneet sinulle alle ohjeet ja vaatimukset Medireseptin käytön aloittamiselle.
Medireseptin käyttöön tarvitaan ainoastaan tietokone tai mobiililaite ja internet-yhteys, sekä varmennekortti ja kortinlukija.
Tekniset vaatimukset:
- Tietokoneen (PC/Mac) tai mobiililaitteen (iPad, iPhone, Android-puhelin tai -tabletti) jossa on internet-yhteys.
- Käyttöjärjestelmäksi sopivat:
- Windows 7*/8/10 – tällöin selain: Internet Explorer 11+, Microsoft Edge 25+, Chrome 49+, Firefox 25+
- OS X versio 10.11 (El Capitan) – tällöin selain: Safari 9+
- iOS 9.2.1 tai uudempi – tällöin selain: Safari
- Android 5.1.1 tai uudempi
Varmennekortti ja kortinlukija:
Varmennekortin avulla pystyt tunnistautumaan Medireseptiin ja laatimaan sähköisiä lääkemääräyksiä. Varmennekortit myöntää Väestörekisterikeskus (VRK).
Ajanvarauksen VRK:n rekisteröintipisteeseen voit tehdä osoitteessa: http://vrk.ajapa.fi/th/. Ajanvaraussivujen kautta löytyy lisätietoa myös korttien hinnoista/palvelumaksuista, jotka vaihtelevat paikkakunnittain.
Kortinlukijoita on erityyppisiä (hinnat alkaen 20 €), esimerkiksi kannettavaan tietokoneeseen tai näppäimistöön integroituja tai erillisiä kortinlukijalaitteita USB-liitännällä. Kortinlukijaa voi etsiä internetistä mm. hakusanoilla: toimikortinlukija, sirukortinlukija, älykortinlukija, smart card -lukija (englanniksi smart card reader).
Tietokoneelle tai mobiililaitteelle ladattavat ohjelmistot:
- Net iD -kortinlukijaohjelmisto, jonka saat ladattua työasemallesi käyttöönoton aikana täältä – HUOM! Vain sivuiltamme ladattava työasemaversio käy.
- Adobe Reader.
- Mobiililaitteille tulee ladata kortinlukijan sovellus ja Net iD -sovellus. Molemmat ladattavissa App Storesta ja Google Play Storesta.
Saat Medireseptin käyttöönoton yhteydessä ohjeistusta tietokoneesi Mediresepti-yhteensopivuuden tarkistamiseen ja tarvittavien ohjelmistojen asennukseen. Voit ottaa yhteyttä myös tuki@mediconsult.fi saadaksesi lisätietoa.
Tukea tarjotaan Medireseptiin ja Mediconsultin ylläpitämään ympäristöön liittyvässä häiriötilanteessa ja tällöin yhteys sähköpostitse osoitteeseen tuki@mediconsult.fi
Lisäksi voit ostaa meiltä tukipalvelua liittyen esimerkiksi Windows-päivityksiin, kortinlukijaohjelmiston päivitykseen, selainasioihin, Kanta-hakemuksiin, tulostimen asennukseen, ohjelmistojen asennukseen jne. Medireseptin ulkopuolisesta tukipalvelusta veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaan.